A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Jak być dobrym słuchaczem?

Umiejętność słuchania jest doskonałym sposobem na zjednywanie sobie ludzi. W biznesie znacznie ułatwia nam relacje z innymi ludźmi. Osoby, które są komutatywne są również przebojowe, otwarte i pewne siebie oraz potrafią zarządzać zespołem. Tak rodzą się najskuteczniejsi liderzy i pracownicy.

Cechy dobrego słuchacza:

  • Skutecznie podtrzymuje kontakt wzrokowy ze słuchaczem
  • Jest empatyczny, okazuje zainteresowanie problemem słuchacza
  • Nie krytykuje
  • Jest otwarty i życzliwy
  • Wykazuje postawę opiekuńczą i jest gotów, by pomóc
  • Jest cierpliwy i nie przerywa
  • Zapewnia werbalne i niewerbalne informacje zwrotne

Co robi kiepski słuchacz:

  • Jest niecierpliwy, przerywa wypowiedź
  • Nie podtrzymuje kontaktu wzrokowego
  • Jest rozproszony i nie skupia uwagi na rozmówcy
  • Zmienia temat, nie pozwala dokończyć wątku
  • Osądza, daje niechciane porady
  • Mówi zbyt wiele, za mało słucha

Rozwijaj w sobie umiejętność słuchania

Nieważne na jakim etapie budowania kariery się znajdujesz. Pamiętaj, że umiejętność aktywnego słuchania może znacząco pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu - każdy, kto myśli o rozwoju zawodowym musi wykazać się bardzo dobrymi umiejętnościami porozumiewania się w pracy. Dobre słuchanie pomaga w realizacji zadań i osiąganiu celów zawodowych. Ułatwia współpracę , koordynację działań, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów w zespołach, dlatego opanowanie tej umiejętności jest konieczne, gdy chcemy naprawdę dobrze kogoś poznać i zrozumieć! – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl

Jak nauczyć się bycia aktywnym słuchaczem

Pamiętaj, że wszystkie umiejętności możesz przyswoić na drodze praktyki. Oto kilka pomocnych wskazówek:

  1. Kontakt wzrokowy – utrzymywany od 30 do 60 procent czasu rozmowy.
  2. Lekkie nachylenie ciała w stronę osoby, której słuchamy, ale bez naruszania jej obszaru prywatności.
  3. Używanie zachęcających zwrotów podtrzymujących rozmowę i świadczących zarazem o pilnym słuchaniu.
  4. Powstrzymywanie się od wyrażania własnej opinii przed dokładnym zrozumieniem treści komunikatu i intencji jego nadawcy.
  5. Empatia, czyli próba „wejścia w skórę” partnera, postawienia się na jego miejscu, współodczuwanie, wczuwanie się w emocje przeżywane przez rozmówcę.
  6. Rozumienie znaczenia body language - języka ciała (mimiki, gestów, postawy ciała).
  7. Dokładna znajomość znaczenia własnego uśmiechu, aby uniknąć nieporozumień wynikających z niewłaściwego odczytania intencji przez rozmówcę (np. uśmiech może być miły, nieśmiały, zachęcający, ironiczny, sarkastyczny, raniący, ośmieszający, lekceważący).