A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

27.10.2020

Jak przetrwać pierwszy dzień w pracy? Zrób dobre wrażenie.

Jak pokonać niepokój i poradzić sobie w nowym środowisku pracy?

Nowe otoczenie, nowe twarze, nowe obowiązki – pierwszy dzień w nowym miejscu pracy nie należy do łatwych doświadczeń. Jednak „debiutantów” często bardziej przytłaczają ich własne obawy niż realne wyzwania.

Początki nie zawsze są trudne, ale bywają takie szczególnie, gdy się ich boimy. O tym, czy pierwszy dzień w nowej pracy przyniesie satysfakcję czy zawód, w dużej mierze decyduje nasze własne nastawienie. Do miejsca, osób, powierzonych zadań, a także samego siebie – bo „świeżaka” niepokoi głównie to, jak zostanie oceniony. Jeśli dostrzegasz w sobie przede wszystkim braki, nie wzbudzisz zaufania koleżanek i kolegów. Jeśli natomiast wierzysz we własne siły i potrafisz zarażać pogodą ducha, możesz liczyć na bardziej przychylną reakcję. Jednak pozytywne nastawienie to nie wszystko. By zapewnić sobie udany start, warto się do niego odpowiednio przygotować. Trzeba też pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Pokonaj stres (a wszystko stanie się prostsze)

Podobnie jak podczas rozmowy kwalifikacyjnej, podczas „debiutu” w nowym miejscu pracy na naszą niekorzyść działa stres. Nerwy pozbawiają nas spontaniczności i ograniczają lotność umysłu. Niestety świadomość tego faktu nie rozwiązuje problemu. Zazwyczaj w podobnych sytuacjach popadamy w błędne koło: stresujemy się tym, że będziemy się stresować. Boimy się, że palniemy coś głupiego, podpadniemy szefowi, skompromitujemy się niewiedzą lub brakiem kompetencji. Jak zaradzić tym lękom? Przede wszystkim pamiętaj, że z powodzeniem przeszedłeś proces rekrutacyjny. A skoro pracodawca stwierdził, że zasługujesz na zatrudnienie, z pewnością masz potencjał na dobrego pracownika. Zwykle jednak to za mało, by ukoić skołatane nerwy. Warto więc podjąć w tym celu konkretne kroki.

Co możesz zrobić, by zmniejszyć stres?

  1. Zażyj ruchu przed pracą lub dzień wcześniej – aktywność fizyczna świetnie studzi nerwy.
  2. Dobrze się wyśpij – obudzisz się w lepszej formie.
  3. Zjedz pożywne i lekkostrawne śniadanie – zdrowa dieta pomaga zmniejszyć stres.
  4. Zrezygnuj z kawy i „energetyków” – powodują nadpobudliwość.
  5. Wykonuj ćwiczenia oddechowe – świetnie redukują stres.

Zrób dobre pierwsze wrażenie

Jak cię widzą, tak cię piszą – głosi popularne porzekadło. Warto o nim pamiętać, planując pierwszy dzień w pracy. Nawet jeśli w firmie nie obowiązuje dress code, przybycie do biura w koszuli z plamą po jajecznicy nie przysporzy ci chluby. Nie warto też przesadzać w drugą stronę. Jeśli np. rozpoczynasz karierę w startupie, gdzie panuje luźna atmosfera, zjawiając się w miejscu pracy pod krawatem, możesz wywołać rozbawienie. Uniwersalnym rozwiązaniem jest schludny, zadbany wygląd i niewyzywający strój. O wrażeniu, jakie wywołasz, decyduje również punktualność. Spóźnienie się może zostać potraktowane jako przejaw nonszalancji. A to cecha, której nie docenią ani szef, ani współpracownicy.

Bądź dobrze poinformowany

Dowiodłeś swoich kwalifikacji na rozmowie o pracę, ale obejmując nowe stanowisko, musisz je podnosić. Pierwszym krokiem w tym kierunku będzie wzbogacenie swojej wiedzy na temat samej firmy. Warto poznać jak najwięcej szczegółów na temat specyfiki jej funkcjonowania, zarówno od strony organizacyjnej, jak i biznesowej. Można to zrobić np. przez rozmowę z jej pracownikami lub kwerendę internetową. Pomoże ci to odnaleźć się w nowym środowisku, zrozumieć panujące w nim standardy, a przede wszystkim lepiej zgrać się z zespołem i skuteczniej realizować powierzone zadania. Z dociekliwością nie należy jednak przesadzać. Kolegów i przełożonych lepiej pytać o rzeczy naprawdę istotne i te, których nie możemy ustalić na własną rękę.

Wykaż się inicjatywą

Gdy możesz być pomocny – bądź. Wprawdzie nie warto ostentacyjnie wychodzić przed szereg, jednak chowanie się „w ostatnim rzędzie” również nie jest przepisem na sukces. Pracodawcy cenią ludzi z inicjatywą, współpracownicy również – o ile inicjatywa wiąże się z pomocą, a nie chęcią wypromowania się przed szefem. Czasem, by w biurze zrobiło się milej, wystarczy w drodze do kuchni zapytać, czy ktoś nie chce kawy lub herbaty.

Przynieś z sobą dobry nastrój

Zadaniem pracownika jest praca, ale jej jakość zależy od atmosfery panującej w biurze. Dobry nastrój sprzyja efektywności, kiepski – osłabia motywację. Niekiedy jednym żartobliwym stwierdzeniem można wszystkim wokół poprawić humor, z drugiej strony – nie warto być dowcipnym na siłę. Najbezpieczniejszym i najpewniejszym sposobem na poprawę atmosfery jest zwykły uśmiech i życzliwość. Nawet krótka wymiana zdań na tematy zawodowe lub „życiowe”, poprowadzona w lekkim tonie, pomoże ożywić nastrój i zyskać przychylność nowych kolegów.

Staraj się z umiarem

Jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie, pamiętaj o umiarze. Schludny wygląd i pogodny uśmiech z pewnością zaprocentują, jednak chęć wykazania się od pierwszych godzin w firmie może ci zaszkodzić. By nie zrazić do siebie kolegów, nie próbuj popisywać się wiedzą lub narzucać im swojego zdania. Twoje umiejętności z pewnością zostaną z czasem docenione. Tymczasem, zaczynając pracę, sam doceń rady swoich przełożonych i kolegów. Nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz. W końcu lepiej na spokojnie i w miłej atmosferze wdrożyć się w obowiązki, niż zniechęcić do siebie przełożonych, upierając się przy swoich racjach.

Inne porady na temat pracy i rekrutacji, a także lokalne oferty pracy znajdziesz na stronie: https://www.aplikuj.pl/praca/warszawa