Niezależnie od wielkości organizacji czy długości jej funkcjonowania, jeśli dana marka chce być rozpoznawalna i dobrze kojarzona przez potencjalnych kandydatów, nie może zapominać o działaniach employer brandingowych. Najnowsze badanie wskazało firmy, które zdaniem specjalistów i menedżerów mają najlepszą opinię na rynku pracy.
Antal opublikował wyniki 5. edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” przeprowadzonego w okresie od października do grudnia 2014 roku, w którym wzięło udział 3947 specjalistów i menedżerów z całego kraju. Reprezentowali oni 9 dyscyplin: Administracja, HR, Finanse i Księgowość, Inżynieria, IT, Logistyka, Prawo, Sprzedaż i Marketing oraz Wyższa Kadra Zarządzająca. Respondenci wskazali firmy, w których najbardziej chcieliby pracować. Osoby ankietowane wymieniły też czynniki powodujące, że dana organizacja jest dla nich atrakcyjnym pracodawcą oraz podali źródła wiedzy o wybranych firmach.
Kto jest najbardziej pożądanym pracodawcą w danej branży?
W gronie pożądanych pracodawców znalazły się zarówno marki od lat cieszące się dobrą opinią w branży, jak i te, które wcześniej nie były w rankingu. W tym roku do grona czołowych laureatów dołączyły firmy: Bayer Polska, Credit Suisse, KGHM Polska Miedź, PZU SA oraz Toyota Motor Poland. Duże zmiany widać w branży finansowej – po 2 latach do rankingu wróciły firmy: PZU SA, Alior Bank, a po raz pierwszy pojawił się mBank. W sektorze handlu detalicznego i e-commerce widać niewielkie zmiany, które dotyczą jedynie przetasowania miejsc – ubiegłoroczni zwycięzcy zajęli inne miejsca niż rok temu, jednak wciąż utrzymują pozycję wiodących marek w swojej branży.
„Badanie Antal International >>Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów<< już po raz piąty pozwala nam docenić firmy, które najskuteczniej budują swój pozytywny wizerunek pracodawcy, dzięki czemu wskazywane są jako preferowane miejsca pracy. Firmy powinny stale dbać o swoją opinię na rynku. Jak pokazują wyniki, pracodawcy bardzo aktywnie podchodzą do działań mających zachęcić pracowników do dołączenia i pozostania właśnie w ich zespołach.” – mówi Artur Skiba, Prezes Zarządu Antal International w Polsce i Wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Laureaci rankingu „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”
w 2014 roku:
Bankowość, Ubezpieczenia, Instytucje Finansowe
%
Branża budowlana, Nieruchomości
%
ING
7,8%
SKANSKA
26,8%
PZU SA
6,8%
Budimex
8,1%
PKO BP
5,6%
Strabag Polska
6,5%
Alior Bank
5,1%
mBank
4,5%
Energetyka, Paliwa, Wydobycie, Chemia
%
Farmacja, Aparatura, Sprzęt Medyczny, Opieka zdrowotna
%
PKN ORLEN
21,1%
Bayer Polska
15,0%
KGHM Polska Miedź
13,8%
Novartis Poland
12,4%
Grupa Lotos
7,9%
Roche
9,8%
PGE
7,2%
Grupa Adamed
6,5%
BASF Polska
5,9%
GlaxoSmithKline
3,3%
FMCG, HoReCa
%
Handel Detaliczny, E-commerce
%
MARS Polska
18,0%
IKEA
48,5%
Unilever Polska
14,2%
Grupa Allegro
10,9%
Grupa Żywiec
10,7%
LPP
6,9%
P&G
8,8%
Amazon
5,9%
Carlsberg Polska
5,4%
Inditex
5,0%
IT i Telekomunikacja
%
Consulting
%
Google Poland
34,8%
PwC
29,5%
IBM Polska
7,6%
EY
21,4%
Microsoft
6,0%
Accenture
15,2%
Samsung Electronics Polska
3,4%
Boston Consulting Group
8,9%
Apple Poland
2,2%
Deloitte Polska
8,0%
Motoryzacja i Lotnictwo
%
Produkcja Przemysłowa
%
Volkswagen Group Polska
18,6%
GE
15,4%
Toyota Motor Poland
8,5%
3M Poland
14,8%
BMW
6,2%
BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego
11,5%
Faurecia Automotive Polska
6,2%
ABB
7,7%
Volvo Polska
6,2%
Saint Gobain
2,7%
SSC/BPO
%
Transport, Spedycja i Logistyka
%
Credit Suisse
14,2%
DHL
16,4%
Shell Business Operations
10,2%
DB Schenker
9,0%
Cisco Systems Poland
9,7%
Raben Polska
7,5%
HSBC Service Delivery
8,8%
Poczta Polska
6,0%
McKinsey EMEA Shared Services
5,5%
FM Logistic Polska
4,5%
Na czym najbardziej zależy specjalistom i menedżerom?
Z badania „Najbardziej Pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” wynika, iż polscy specjaliści i menedżerowie coraz większą wagę przykładają do wielkości i prestiżu firmy, gdyż aż 45% respondentów wskazało tę cechę jako najważniejszą przy wyborze pożądanego pracodawcy. Co ciekawe, warunki finansowe (34%) nie są już tak ważne, jak w ubiegłym roku
– ustąpiły miejsca stylowi zarządzania i kulturze organizacyjnej firmy (41%).
„Wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz wysokość wynagrodzenia bardzo często wskazywane są jako główne motywatory do zmiany pracy przez specjalistów
i menedżerów. Znana marka pozwala odczuć pracownikowi, że został doceniony jako atrakcyjny kandydat na rynku pracy.” – komentuje Małgorzata Pukropek, HR Projects Leader w Antal International.
Źródła wiedzy o najbardziej pożądanych pracodawcach:
Istotnym źródłem wiedzy dla pracodawców jest informacja na temat tego, skąd kandydaci czerpią wiedzą o firmie. Dzięki temu jeszcze skuteczniej mogą docierać do najlepszych potencjalnych pracowników. Wciąż najważniejszym źródłem informacji są znajomi pracujący w danej firmie (36%). To bardzo cenna wskazówka dla organizacji pozwalająca zaplanować działania związane
z wewnętrznym employer brandingiem. Skoro najlepszą i jedną z najbardziej wiarygodnych wizytówek firmy są jej pracownicy, bardzo ważne jest to, aby dbać o ich komfort i zadowolenie z pracy.
W tegorocznej edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” publikacje o firmie w mediach (34%) wyprzedziły opinie o pracodawcy w internecie (30%), co sugeruje, że niezależne źródła, które podlegają mniejszej kontroli, zyskują na wiarygodności.
„Z obserwacji konsultantów Antal wynika, że kandydaci szukają informacji o firmie wśród znajomych, ale też w internecie. Trzeba pamiętać, że organizacje tworzą ludzie, więc informacje na temat firmy pojawiające się na rynku w większości pochodzą od jej pracowników” – zauważa Artur Migoń, Business Unit Director Antal Engineering & Operations, Partner w Antal International.
Źródła wiedzy o najbardziej pożądanych pracodawcach, wskazane przez specjalistów
i menedżerów w badaniu:
Antal International jest liderem rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz doradztwa HR. Marka obecna jest w 35 krajach, w Polsce działa od 1996 roku. Dzięki tradycji wąskiej specjalizacji, konsultanci są ekspertami w poszczególnych sektorach i dyscyplinach. Antal International świadczy usługę rekrutacji stałej, jak i zatrudnienia kontraktowego oraz oferuje szeroki wachlarz rozwiązań z zakresu oceny i rozwoju pracowników. Biura w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie prowadzą projekty w Polsce i za granicą, dla największych globalnych oraz lokalnych przedsiębiorstw z wszystkich sektorów gospodarki. Więcej informacji na www.antal.pl.