W ramach inicjatywy „INCREASING THE CAPACITY OF FREIGHT TRANSPORTATION INFRASTRUCTURE ON EU-UKRAINE BORDERS” (Zwiększenie przepustowości infrastruktury przewozu towarów na granicach Unia Europejska – Ukraina) Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej we współpracy z partnerami: Institute of Regional Research im. M.I. Dolishniy przy Narodowej Akademii Nauk Ukrainy (lider projektu), Institute of Geography of the Slovak Academy of Sciences, University of Debrecen na Węgrzech oraz University of Oradea w Rumunii, podjęła się analizy i badań mających na celu usprawnienie transportu towarowego na granicy między Ukrainą a Unią Europejską.
Projekt ten otrzymał dofinansowanie z Funduszu Wyszehradzkiego (nr 22220189, Program Visegrad Grant+, okres realizacji: 01.10.2022-31.03.2024). Wśród głównych zadań przedsięwzięcia zaplanowano: Round Table "Ruch towarowy w UE-Ukraina: aktualne trendy i perspektywy na przyszłość" (online); Round table "Terminale multimodalne na terytorium Ukrainy i sąsiednich krajów UE" (online) oraz Konferencję końcową "Perspektywy budowy zdolności infrastrukturalnej korytarzy towarowych na pograniczu UE-Ukraina".
W ramach współpracy zespół naukowy opracował właśnie raport analityczny, który prezentuje wyniki pierwszej części międzynarodowych badań przeprowadzonych w ramach tego projektu.
Raport udostepniony poniżej przedstawia rezultaty analizy przepływów międzynarodowych i tranzytowych towarów na odcinku granicy między Ukrainą a Unią Europejską. Przeprowadzono analizę rozwoju infrastruktury transportowej (drogi, kolej, międzynarodowe korytarze transportowe, w tym TEN-T) oraz infrastruktury granicznej (sieć punktów kontrolnych, terminale do przechowywania i przeładunku towarów, centra logistyczne, lotniska, porty itp.) wzdłuż granicy Ukraina-Unia Europejska. Zbadano dostępną przepustowość autostrad i przejść kolejowych na granicy oraz ich poziom obłożenia. Zidentyfikowano "wąskie gardła" w transporcie towarów przez granicę, określając perspektywy rozwoju infrastruktury granicznej.
Raport analityczny, dostępny do pobrania niżej, jest skierowany do przedstawicieli władz państwowych i lokalnych, naukowców oraz innych osób zainteresowanych rozwojem rynków transportu towarowego i infrastruktury granicznej w kontekście pogłębiania procesów integracji europejskiej.