Program studiów podyplomowych jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Kierunek studiów Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka należy do obszaru pedagogiki, która umiejscowiona jest zarówno w obszarze nauk społecznych, jak i humanistycznych. Wiedza, umiejętności oraz kompetencje w ramach kierunku studiów podyplomowych zostały określone w szczegółowych aktach prawnych z zakresu oświaty.
Studia umożliwiają uzyskanie przez absolwentów wymaganego prawem przygotowania do pracy i kwalifikacji w zakresie wczesnego wspomaganie rozwoju dziecka i umożliwiają prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, w których mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
Studia mają na celu wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności potrzebne do podejmowania skutecznych działań edukacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych w stosunku do dzieci wymagających wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju.
Studia kierowane są szczególnie do kadry pedagogicznej żłobków, przedszkoli, poradni psychologiczno - pedagogicznych, ośrodków wczesnej interwencji oraz pozostałych osób pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi oraz ich rodzinami.
-
Atuty
- kierunek skutecznie przygotowuje kandydatów do profesjonalnego organizowania wczesnej, systematycznej i kompleksowej pomocy dzieciom z dysfunkcjami rozwojowymi,
- wysoko kwalifikowana kadra wykładowców z wieloletnią praktyką,
- podczas zajęć Słuchacze wzbogacają swoją wiedzę i umiejętności niezbędne do procesu diagnozowania, czyli oceny indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka,
- warsztaty z rehabilitacji ruchowej dziecka niepełnosprawnego oraz konstruowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania rozwoju.
-
Program
- Psychologia rozwoju małego dziecka
- Psychologiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
- Medyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
- Pedagogiczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
- Diagnostyka nozologiczna i funkcjonalna małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego
- Organizacja, modele i standardy wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz wczesnej interwencji terapeutycznej – podstawy prawne
- Metody i sposoby rewalidacji, rehabilitacji i terapii małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego
- Komunikacja prewerbalna i niewerbalna we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
- Praca z rodziną dzieci i osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego - diagnoza funkcjonalna
- Rehabilitacja ruchowa dziecka z zburzeniami funkcji ruchowych
- Rehabilitacja i wychowanie słuchowe dziecka z uszkodzonym słuchem
- Rehabilitacja i rozwijanie umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem
- Rehabilitacja i terapia logopedyczna dziecka z zaburzeniami mowy
- Rehabilitacja dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń
- Opracowanie dokumentacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Opracowanie kompleksowego wieloprofilowego programu wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia jego rodziny
Liczba godzin: 390h zajęć dydaktycznych + 120h praktyki zawodowej
Informacje dodatkowe
Wymagania wstępne: adresatami studiów są osoby legitymujące się dyplomem ukończenia studiów wyższych na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna lub psychologia oraz posiadające przygotowanie pedagogiczne. Osoby ubiegające się o przyjęcie na kierunek Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – powinny posiadać wykształcenie wyższe magisterskie lub wyższe zawodowe z zakresu pedagogiki (po studiach pedagogicznych lub posiadających dyplom innych kierunków z przygotowaniem pedagogicznym uprawniających do pracy w szkole, w przedszkolu i innych placówkach edukacyjnych) lub wykształcenie wyższe z zakresu psychologii. W procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej.
- Czas trwania: 3 semestry.
- Podstawa zaliczenia: studia kończą się 3 egzaminami po każdym semestrze studiów.
- Dni odbywania się zajęć: soboty, niedziele (co dwa tygodnie)
- Część zajęć w formule online (Blended learning).
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
-
Kadra wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - studia kwalifikacyjne dla pedagogów specjalnych
Małgorzata Spendel
Psycholog, logopeda, posiada wieloletnie doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Jest autorką wielu narzędzi i metod diagnozy psychologicznej i logopedycznej dzieci i uczniów, a także programów terapeutycznych. Od 1999 r. prowadzi działalność szkoleniową, doradczą i ekspercką dla dyrektorów, nauczycieli i specjalistów przedszkoli, szkół i placówek. Opracowała wiele projektów i programów o zasięgu regionalnym, wojewódzkim i krajowym dla nauczycieli m.in. w zakresie rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz udzielania im pomocy i wsparcia. Od 2001 r. współpracuje z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym. Od 17 lat jest nauczycielem akademickim w AWSB, prowadzi zajęcia na studiach dziennych, zaocznych i podyplomowych. Prowadzi w AWSB Ogólnopolską sieć doskonalenia i współpracy dla dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, aktualnie uczestniczy w niej 89 osób. Od 2016 r. współpracuje z MEiN oraz ORE w obszarze edukacji włączającej oraz prowadzenia oceny funkcjonalnej dzieci i uczniów.
Więcej
Jolanta Gęsiarz
Wykładowca Akademii WSB. Pedagog specjalny, trener i specjalista w dziedzinie zaburzeń ze spektrum autyzmu, autorka wielu publikacji z tej dziedziny. Pracuje w Zespole Poradni Psychologicznych, gdzie zajmuje się diagnozą oraz terapią indywidualną i grupową dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju oraz grupy wsparcia dla rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zajmuje się też psychoedukacją i doradztwem dla nauczycieli.
Więcej
Mirosława Bochner
Wykładowca Akademii WSB. Psycholog, trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego nr I/335, coach International Coach Federation. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz kurs kwalifikacyjny z zarządzania w oświacie. Absolwentka wielu szkoleń doskonalących umiejętności pomocy i wsparcia psychologicznego prowadzonych przez specjalistów z Polskiego Instytutu Ericksonowskiego w Łodzi, Instytutu Gestalt w Krakowie, Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodka Synapsis w Warszawie. Ukończyła szkolenie w zakresie terapii psychodynamicznej w Krakowskim Centrum Psychodynamicznym.
Więcej
-
Rekomendacje
Każde dziecko jest nowym początkiem. Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka to kierunek, który skutecznie przygotowuje kandydatów do profesjonalnego organizowania wczesnej, systematycznej i kompleksowej pomocy dzieciom z dysfunkcjami rozwojowymi. Podczas zajęć słuchacze wzbogacają swoją wiedzę i umiejętności niezbędne do procesu diagnozowania, czyli oceny indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Ponadto, zdobywają kwalifikacje umożliwiające skuteczne organizowanie i prowadzenie zajęć wspierających rozwój małych dzieci, od momentu wykrycia u nich niepełnosprawności do czasu podjęcia edukacji w szkole, oraz pomoc ich rodzinom.
Mirosława Bochner
Wykładowca Akademii WSB. Psycholog, trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
-
Opłaty
RATA |
WYSOKOŚĆ RATY |
TERMIN PŁATNOŚCI |
wpisowe |
300 zł |
w dniu zapisu |
I |
1000 zł |
do 5 października 2024 |
II |
1000 zł |
do 5 listopada 2024 |
III |
1000 zł |
do 5 stycznia 2025 |
IV |
1000 zł |
do 5 lutego 2025 |
V |
900 zł |
do 5 marca 2025 |
Ogółem |
5 200 zł |
|
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU