Program studiów podyplomowych jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Celem studiów jest praktyczne przygotowanie słuchaczy do wykonywania zawodu logopedy. Studia zapewniają pełne przygotowanie teoretyczne oraz intensywną, aktywną formę praktyki zawodowej, umożliwiającą absolwentom prowadzenie samodzielnej terapii poważnych zaburzeń mowy.
Absolwenci studiów będą przygotowani do profesjonalnego postępowania logopedycznego, a w szczególności:
- zdobędą wiedzę z zakresu m. in. kształtowania się mowy i psychologii rozwojowej, fonetyki i nauki o języku,
- będą posiadali umiejętność diagnozowania oraz określania kierunków pracy terapeutycznej zaburzeń mowy.
Studia przygotowują do wykonywania zawodu logopedy dyplomowanego w placówkach przedszkolnych, szkołach, szkołach specjalnych, poradniach pedagogiczno - psychologicznych, gabinetach logopedycznych oraz szpitalach i przychodniach specjalistycznych.
Studia przeznaczone są przede wszystkim dla nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych, a także osób z wykształceniem medycznym, które ukończyły studia wyższe i uzyskały tytuł magistra oraz nie posiadają kwalifikacji z pedagogiki specjalnej (surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, logopedia, pedagogika lecznicza, socjoterapia, resocjalizacja, terapia pedagogiczna, wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka).
Podstawa prawna:
Program studiów podyplomowych uwzględnia wszystkie wymagania wynikające z:
- Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli - zgodnie z Rozporządzeniem absolwent Logopedii, zdobędzie również kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
-
Atuty
- ukończenie studiów daje uprawnienia do zakładania gabinetów logopedycznych,
- Słuchacze uzyskują uprawnienia i kompetencje do podjęcia pracy w zawodzie logopedy w placówkach medycznych, oświatowych oraz pomocy społecznej, zgodnie z etycznymi zasadami udzielania takiej pomocy,
- wykłady i ćwiczenia prowadzone są przez logopedów, psychologów, terapeutów, lekarzy, praktyków, na co dzień zajmujących się tematyką logopedii.
-
Program
- Wprowadzenie do logopedii
- Biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomia i fizjologia układu nerwowego.
- Medyczne podstawy logopedii, neurologia, neonatologia i fizjoterapia w logopedii;
- Podstawy audiologii i foniatrii; zaburzenia głosu; podstawy ortodoncji.
- Elementy psychopatologii i psychiatrii, zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone
- Językoznawcze podstawy logopedii
- Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego; fonetyka akustyczna i wizualna
- Teoretyczne podstawy wiedzy o języku, podstawowe zagadnienia z zakresu słowotwórstwa języka polskiego, składnia i fleksja języka polskiego.;
- Podstawowe pojęcia i główne teorie socjolingwistyki.
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno- wspomagających; podstawy neuropsychologii.
- Rozwój i kształtowanie mowy dziecka
- Psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka, dwujęzyczność i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka
- Integracja sensoryczna w rozwoju mowy i przyswajaniu języka.
- Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC); metoda fonogestowej wizualizacji mowy (Cued Speech);
- Podstawy języka migowego
- Profilaktyka logopedyczna.
- Logorytmika.
- Logopedia międzykulturowa, artystyczna, rola komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej.
- Zasady organizacji pomocy logopedycznej, warsztat pracy logopedy.
- Specyficzne trudności w rozwoju i uczeniu się - teoria dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. (przyczyny, objawy, ryzyko dysleksji, profilaktyka).
- Praktyka zawodowa.
Liczba godzin: 550h zajęć dydaktycznych + 180h praktyki zawodowej
Informacje dodatkowe
Warunek przyjęcia na studia: wykształcenie wyższe magisterskie; w procesie rekrutacji kandydaci składają oświadczenia potwierdzające posiadanie przygotowania pedagogicznego oraz zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.
Czas trwania: 4 semestry
Dni uczęszczania: soboty, niedziele w godzinach: 09:00 - 17.00
Podstawa zaliczenia: Studia kończą się egzaminami zaliczającymi poszczególne semestry nauki.
Część zajęć w formule online (Blended learning).
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
-
Kadra
Elżbieta skrzypiec-Kucharzewska
Wykładowca Akademii WSB w ramach studiów podyplomowych. Logopeda Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Siemianowicach Śląskich, emisjolog, glottodydaktyk, pedagog wczesnoszkolny i terapeuta pedagogiczny. Na co dzień zajmuje się profilaktyką, diagnozą, a także terapią dzieci, młodzieży i dorosłych. Specjalizuje się w zaburzeniach płynności mówienia.
Więcej
Józef Oczadły
Wykładowca Akademii WSB w ramach studiów podyplomowych. Logopeda, nauczyciel akademicki, pełni funkcję logopedy w ośrodkach rehabilitacyjno-oświatowych, w ośrodkach terapii nerwic, w przedszkolach, szkołach, w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych.
Więcej
Agnieszka Hankus
Wykładowca Akademii WSB, biotechnolog, logopeda, neurologopeda, glottodydaktyk, certyfikowany Diagnosta Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej, certyfikowany terapeuta ręki, wykładowca akademicki. Współpracuje z Polskim Towarzystwem Konsultantów i Doradców Laktacyjnych. Od wielu lat zajmuje się diagnozą oraz terapią neurologopedyczną pacjentów z kraniosynostozami, dysfunkcjami układu nerwowego i chorobami genetycznymi. Prowadzi także terapię opóźnionego rozwoju mowy, dyslalii, zburzeń centralnego przetwarzania słuchowego, afazji, oligofazji i dysfagii. W kręgu jej zainteresowań znajduje się również onkologopedia.
Więcej
Katarzyna Ploch
Wykładowca Akademii WSB. Specjalistka w dziedzinie logopedii – diagnozie i terapii osób jąkających się. Jest założycielką i organizatorką spotkań katowickiego Klubu J – grupy terapeutyczno-samopomocowej dla osób z zaburzeniami płynności mówienia z terenu województwa śląskiego. Aktywnie działa w Polskim Związku Jąkających się, a także w Ogólnopolskich Stowarzyszeniu Osób Jąkających się „Ostoja”. Uczestniczyła w licznych szkoleniach i warsztatach. Występowała na licznych konferencjach, dzieląc się doświadczeniem i wiedzą z zakresu logopedii, zwłaszcza terapii zaburzeń płynności mowy.
Więcej
-
Rekomendacje
Studia mają na celu praktyczne i teoretyczne przygotowanie słuchaczy do pracy z dziećmi i dorosłymi wykazującymi różnego rodzaju nieprawidłowości funkcji komunikacyjnych. Jako logopeda-praktyk, specjalizujący się w terapii osób z zaburzeniami płynności mówienia, jestem pod wrażeniem programu studiów, który ma charakter interdyscyplinarny, co sprawia, że obejmuje blok przedmiotów medycznych, językoznawczych, psychologicznych i ściśle terapeutycznych w zakresie zaburzeń mowy, głosu i słuchu.
Katarzyna Ploch
Wykładowca Akademii WSB
Logopeda w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świętochłowicach
Założycielka Klubu Samopomocy Osób Jąkających się
-
Opłaty
RATA |
WYSOKOŚĆ RATY |
TERMIN PŁATNOŚCI |
wpisowe |
300 zł |
w dniu zapisu |
I |
1200 zł |
do 5 marca 2025 |
II |
1200 zł |
do 5 kwietnia 2025 |
III |
1200 zł |
do 5 maja 2025 |
IV |
1200 zł |
do 5 czerwca 2025 |
V |
1000 zł |
do 5 września 2025 |
Ogółem |
6100 zł |
|
Istnieje możliwość ustalenia indywidualnych rat.
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o wypełnienie WNIOSKU