W tym roku wiodącym tematem było zastosowanie w procesach szkoleniowych wirtualnej rzeczywistości (VR), rozszerzonej rzeczywistości (AR), sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz różnego rodzaju symulacji.
„Poziom zaawansowania wdrożeń wirtualnej rzeczywistości w symulacjach wojskowych był imponujący. Zaawansowane treningi strzeleckie, pilotaż, wirtualne skoki spadochronowe, symulacje akcji bojowych, obsługa wybranych modeli wozów bojowych, symulacje różnego rodzaju awarii i ich napraw, bardzo zaawansowane symulacje medyczne, oddające w najdrobniejszych szczegółach środowisko i sytuacje, z którymi w realnym świecie spotkają się żołnierze różnych formacji pokazuje, że zastosowanie tego typu technologii jest najszybciej rozwijającym się trendem edukacji przyszłości” – powiedziała dr Sabina Ratajczak.
Dlaczego siły zbrojne są zainteresowane wykorzystaniem VR i AR w procesach szkoleniowych? Tak zaawansowane symulacje pozwalają w bezpiecznych warunkach i stosunkowo tanio, trenować umiejętności i zachowania, które w realnym świecie powinny być wykonywane automatycznie, precyzyjnie lub obciążone są ogromnym ryzykiem. Wirtualna rzeczywistość wykorzystywana jest także do rozwijania kompetencji miękkich np.: w treningach z zakresu przywództwa, empatii, planowania strategicznego. Okazuje się, że siły zbrojne wielu krajów intensywnie rozwijają szkolenia online, „wiele z nich wykorzystuje platformę Moodle (a więc tę sama, z której korzystają studenci AWSB) widząc w zdalnym uczeniu szanse na personalizację kształcenia, jego mobilność, a przede wszystkim, w połączeniu ze szkoleniami offline, większą skuteczność” – mówi dr Sabina Ratajczak.