A-
Zmniejsz czcionkę
A+
Zwiększ czcionkę
Powiększ kursor
Pomniejsz kursor
Tłumacz migowy
Zmień kontrast
Przywróć ustawienia

Data

02.05.2023

Wizyta studyjna w Aalborg University w Danii

W dniach 23-29 kwietnia br. Tomasz Szanser – Prodziekan Wydziału Zamiejscowego w Krakowie Akademii WSB w ramach projektu organizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki pod nazwą „Liderzy w zarządzaniu uczelnią” uczestniczył w wizycie studyjnej w Aalborg University w Danii (AAU).

AAU znajduje się w światowej czołówce uczelni wyższych, które stosują metodykę PBL (Problem Based Learning) w swojej działalności – zarówno edukacyjnej jak i badawczej. Biorąc pod uwagę nowatorskie podejście do zastosowania metodologii PBL, UNESCO podjęło decyzję o ulokowaniu na Aalborg University jednostki pod nazwą: Center for Problem Based Learning in Engineering Science and Sustainability.

Dzień pierwszy wizyty poświęcony był zapoznaniu się z duńskim systemem szkolnictwa wyższego oraz osadzeniu w nim Uniwersytetu w Aalborgu, na którym studiuje 20.000 studentów. W trakcie kolejnych dni przedstawiono metodologię PBL, według której prowadzony jest cały cykl kształcenia zarówno na pierwszym jak i drugim stopniu studiów – na wszystkich kierunkach.

Metodologia PBL skoncentrowana jest na definiowaniu problemu, który należy rozwiązać. Studenci -  przy dobraniu odpowiednich metod badawczych oraz z wykorzystaniem dostępnej literatury - w zespołach 4-7 osobowych pod nadzorem nauczyciela akademickiego przygotowują projekty, które następnie są prezentowane przed komisją egzaminacyjną, w skład której wchodzą zarówno przedstawiciele przedsiębiorstw, jak i wykładowcy. Umożliwia to najlepszym pracom i ich wykonawcom kontynuowanie współpracy z przemysłem poprzez zweryfikowanie osiągniętych wyników w drodze ich wdrożenia.

Decyzję o wprowadzeniu PBL jako jedynej metody kształcenia na AAU podjęto jeszcze w latach 70-tych poprzedniego wieku. Do chwili obecnej metodologia ta jest udoskonalana przy aktywnej współpracy interesariuszy zewnętrznych – zwłaszcza przedsiębiorstw a także władz samorządowych i centralnych. W efekcie absolwenci Aalborg University w Danii kończą edukację z pakietem unikalnych kompetencji, jakże cenionych przez potencjalnych pracodawców: pracy w zmieniającym się cyklicznie zespole, kreatywnego rozwiązywania problemów, umiejętności „wychodzenia” poza ramy powszechnie obowiązujące w danej organizacji czy kulturze.

Wizyta studyjna na Uniwersytecie w Aalborg pokazała, że odejście od klasycznego modelu kształcenia studentów pozwala na osiągnięcie – zarówno przez absolwentów, ale również pracowników akademickich – ponadnormatywnych efektów.

Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej, jako wiodąca w Polsce uczelnia, wyznaczająca trendy w szkolnictwie wyższym wprowadza elementy metodologii Problem Based Learning do programów kształcenia na wybranych kierunkach.