|
Hipoteza okresu krytycznego (ang. critical period hypothesis) – hipoteza dotycząca przyswajania języka sformułowana przez amerykańskiego językoznawcę i psychologa Erica Lenneberga (1921–1975), który jako pierwszy zauważył, że istnieje określony okres na przyswojenie języka. Lenneberg stwierdził, że jeśli nabycie języka nie nastąpi przed zakończeniem okresu dojrzewania, nigdy nie będzie możliwe jego przyswojenie w pełni funkcjonalnej formie. Do hipotezy Lenneberga nawiązuje amerykański językoznawca Noam Chomsky, który twierdzi, że przyswojenie języka możliwe jest dzięki czynnemu w okresie krytycznym mechanizmowi przyswajania języka (ang. Language acquisition device lub LAD) zawierającemu zasady gramatyki uniwersalnej. Według Chomskyego, zasady gramatyki uniwersalnej obecne są we wszystkich językach świata i ponieważ są wrodzone, dzieci nabywające język nie muszą się ich uczyć. Jednak po upływie okresu krytycznego, Mechanizm Przyswajania Języka ulega zanikowi i nabycie języka bez jego pomocy jest praktycznie niemożliwe. Związek z Hipotezą okresu krytycznego ma przypadek Genie znanej w literaturze jako jedno z wielu dzikich dzieci (ang. feral children), która przez 13 lat życia była ofiarą przemocy w rodzinie i od czasu narodzin była izolowana przez niezrównoważonego ojca. Wynikiem tego był widoczny niedorozwój fizyczny, jak również zupełna niezdolność posługiwania się językiem.
mgr Anna Majoch - Absolwentka Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej i Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie – magister filologii angielskiej. Ukończyła liczne kursy, i szkolenia oraz uczestniczyła w warsztatach i konferencjach metodycznych, min.: „Techniki nauczania języka obcego w okresie wczesnoszkolnym”, „Art-ful, music-ful, play-ful: teaching English through arts, crafts and music”, “Motivation through skillful lesson planing: on structuring pacy lessons and on lesson Dynamics”, ‘Bringing English To Life For All Students”, „Adventures In English: Through the Eyes of a Child”, „A Maxi way of learning new words and skills”, “Primary Teaching with a Touch of Magic!”, FAIRYLAND – 7 Ways to Become a Star Teacher (Interactive Whiteboard Demo Lesson)”, “Integracja języka angielskiego w klasach I-III”. Obecnie nauczyciel języka angielskiego w szkołach podstawowych i lektor języka angielskiego na studiach pierwszego stopnia na Wydziale zamiejscowym w Żywcu Akademii WSB.
|