Potrzebujesz wsparcia? – Programy pomocowe
Bezpieczeństwo osób w wieku senioralnym w Uniwersytecie Trzeciego Wieku.
Zależy nam na zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa naszym słuchaczom. W trosce o zdrowie, komfort i dobre samopoczucie naszych słuchaczy, przygotowaliśmy szereg działań, które mają na celu wspieranie ich w codziennym życiu oraz zapewnienie im dostępu do niezbędnych informacji i pomocy w razie potrzeby.
Zawsze służymy pomocą
Zdajemy sobie sprawę, jak ważne jest, by nasi słuchacze czuli się bezpiecznie i wiedzieli, że zawsze mogą liczyć na nasze wsparcie. W razie jakichkolwiek problemów lub wątpliwości, zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem. Nasi pracownicy chętnie udzielą pomocy, doradzą i wskazują odpowiednie rozwiązania w sytuacjach kryzysowych.
Telefony zaufania
W trosce o bezpieczeństwo i komfort seniorów, współpracujemy z wieloma instytucjami, które oferują pomoc w różnych kwestiach. Udostępniamy kontakty do ogólnopolskich telefonów zaufania, gdzie można uzyskać pomoc w trudnych chwilach:
- Telefon Zaufania dla Seniorów: 22 505 11 11
- Telefon Zaufania dla Osób Starszych i Samotnych: 800 70 2222 / 22 635 09 54
Kontakt z Rzecznikiem Praw Obywatelskich
Każdy kto, poczuje się zagrożony lub potrzebuje wsparcia w zakresie ochrony swoich praw, może skontaktować się z Rzecznikiem Praw Obywatelskich. Rzecznik udziela porad prawnych oraz podejmuje interwencje w sprawach dotyczących naruszeń praw obywatelskich, w tym w kwestiach związanych z prawami osób w wieku senioralnym.
Rzecznik Praw Obywatelskich
Edukacja w zakresie bezpieczeństwa
Akademia WSB regularnie organizuje spotkania edukacyjne podczas których seniorzy mają okazję zdobyć wiedzę na temat ochrony przed oszustwami, czego dowodem były zajęcia w ramach projektu pt. ‘’Seniorzy w sieci” prowadzonych przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”. Ponadto organizujemy szereg konferencji takich jak Socialia - dotyczących radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych oraz poznania podstawowych zasad bezpieczeństwa. Dbamy, by każdy słuchacz Uniwersytetu Trzeciego Wieku czuł się pewnie i komfortowo, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w świecie online.
Zachęcamy do aktywnego korzystania z tych możliwości, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa na każdym etapie życia. Jesteśmy tu po to, by wspierać naszych słuchaczy w codziennym życiu, zarówno w kwestiach praktycznych, jak i emocjonalnych.
Portal dla osób z niepełnosprawnościami
Pomoc dla mieszkańca/osoby niepełnosprawne
Powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności
tel. 571 332 370 - wydawanie orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, legitymacji, kart parkingowych.
Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnościami
Program umożliwia skorzystanie przez osoby z niepełnosprawnościami (stopień znaczny i umiarkowany) z pomocy asystenta przy wykonywaniu codziennych czynności i funkcjonowaniu w życiu społecznym.
Asystent pomaga przy zakupach, czynnościach dnia codziennego, załatwieniu spraw urzędowych, w placówkach służby zdrowia, w uczestnictwie w wydarzeniach kulturalnych, rozrywkowych, społecznych lub sportowych (po zakwalifikowaniu udział w programie bezpłatny)
Potrzebujesz wsparcia?
Zadzwoń do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Górniczej, który prowadzi rekrutację pod nr telefonu:
- 571 332 297
- 571 332 269
- 571 332 271
- 571 332 280
lub wyślij zgłoszenie na adres e-mail: mjedrasik@mops.com.pl .
Więcej informacji na stronie:
Ogłoszenie_o_naborze_AOOzN 2025
Opieka Wytchnieniowa
Pozwala na odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki programowi osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki mogą załatwić swoje sprawy lub przeznaczyć czas na odpoczynek i regenerację. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków. (po zakwalifikowaniu udział w programie bezpłatny)
Zadzwoń do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Górniczej, który prowadzi rekrutację pod nr telefonu:
- 571 332 297
- 571 332 362
- 571 332 269
- 571 332 271
- 572 703 007
lub wyślij zgłoszenie na adres e-mail: apieczyrak@mops.com.pl.
Dział ds. rehabilitacji społecznej - Rehabilitacja społeczna - PFRON
tel. 571 332 330 / 571 332 332
Pracownicy działu udzielają informacji m.in. turnusów rehabilitacyjnych, dofinansowania do zakupu sprzętu ortopedycznego, dofinansowania likwidacji barier, dostosowania mieszkania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, można liczyć na doradztwo i pomoc w zakresie przysługujących osobom z niepełnosprawnościami ulg i uprawnień. Dział realizacji świadczeń, w tym:
dodatek mieszkaniowy i energetyczny - 571 332 273
dodatek osłonowy - 572 702 992
Dział pomocy środowiskowej
Stanowisko ds. Pierwszego Kontaktu
tel. 571 332 281, MOPS Al. Piłsudskiego 2, I piętro, pok. 111
Udzielanie informacji, kierowanie do właściwego Zespołu
pomoc finansowa, żywnościowa.
Bus dla seniora
- tel. 696 908 000
Seniorzy, którzy ukończyli 60. rok życia (także poruszający się na wózkach inwalidzkich), w dni robocze od 7 do 20 mogą skorzystać z przewozu do placówek służby zdrowia (na terenie miast Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Będzin, Czeladź, Jaworzno, Katowice) oraz do urzędu w DG. Przewóz należy zamawiać od 8 do 12 przynajmniej z jednodniowym wyprzedzeniem.
Posiadacze Karty Seniora za dojazd we wskazane miejsce na terenie miasta płacą 5 zł (bez karty 7 zł).
Stawka poza granicami Dąbrowy Górniczej to dodatkowo 1 zł za każdy kilometr.
Nieodpłatna Pomoc Prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
Ze wsparcia bezpłatnego może skorzystać każdy kto nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (należy podpisać oświadczenie).
Prawnik wskaże sposób rozwiązania problemu prawnego, pomoże przygotować projekt pisma (z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu).
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego, jak również nieodpłatną mediację.
Rezerwowanie terminu pod numerem telefonu: 32 262 61 43 od poniedziałku do piątku
Dąbrowska Karta Seniora
Program zniżkowy dla seniorów z całej Polski.
Dąbrowską kartę można otrzymać „od ręki”
w Centrum Aktywności Obywatelskiej przy ul. Sienkiewicza 6A
tel. 668 573 952
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Małgorzata Jakubczyk tel.32 295 69 26
Rzecznik udziela konsumentom wsparcia, pomocy, porad i informacji w zakresie ochrony ich interesów, wytacza powództwo na rzecz konsumentów oraz wstępuje za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Jeżeli potrzebne jest więcej informacji na powyższe tematy – prosimy o kontakt z Panią Anną Zubko – Rzecznika Osób z Niepełnosprawnościami. Koordynatora do spraw dostępności.
Kontakt: Anna Zubko tel. 32 295 6 806 e-mail: azubko@dg.pl
Organizacje
Na terenie województwa śląskiego, w szczególności w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu, istnieje kilka organizacji oferujących pomoc psychologiczną oraz wsparcie w zakresie ochrony praw seniorów. Oto niektóre z nich:
-
Fundacja Salutem - Fundacja wspierająca osoby starsze oraz niepełnosprawne. Oferuje m.in. finansowanie turnusów rehabilitacyjnych oraz dyżurny telefon informacyjny. https://fundacja-salutem.pl/
-
Fundacja Nadzieja - Fundacja Wyrównywania Szans 'NADZIEJA' z Sosnowca oferuje nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz prawne, wspierając osoby potrzebujące. fundacjanadzieja
-
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Górniczej - Oferuje poradnictwo psychologiczne.
https://mops.com.pl/